COOL GUYZ
اهلا بك زائرنا نرجو الإشتراك
لمشاهدة جميع المساهمات
ولكل مساهم نشيط جائزة عند وصول مساهماته اكتر من 50

COOL GUYZ


 
الرئيسيةالرئيسية  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

شاطر | 
 

 كريم كامل المصري الحر

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
GIGO ALRAFEDY
مدير منتدى شباب رايق
مدير منتدى شباب رايق
avatar

عدد المساهمات : 71
تاريخ التسجيل : 13/03/2011
العمر : 24
الموقع : الدنيا الكبيرة

مُساهمةموضوع: كريم كامل المصري الحر   الأحد يونيو 05, 2011 3:14 am

كريم كامل المصري الحر ... المشترك في برنامج ستار أكاديمي في موسمه الثامن وقد انسحب منه مؤخرا رغم حصده شعبية قوية ونسبة تصويت عالية من الجمهور .. كان منتديات كول جايز هذا الحوار معه :


كريم .. من أين كانت البداية في مسيرتك الفنية هل الغناء أم التمثيل , ومتى ؟
في الغناء, بدأت الغناء في المدرسة والكلية واستمررت به لفترة وجيزة وبعد تخرجي من كلية الملاحة قررت أن أدرس التمثيل والإخراج فالتحقت بكلية UCLA في ولاية لوس أنجلوس بالولايات المتحدة الأمريكية وإلى جانب دراستي قمت بأدور كبيرة في أفلام عدة
(ضاحكا) كان عندي 5 سنين في أول مرة غنيت فيها .. غنيت في كل مناسبات المدرسة من حفلات وأعياد وقتها كان في فقرة غناء سموها فقرة ( كريم كامل )


مَن مِن الفناين أثر في شخصيتك في صغرك وحاولت تقليده ؟
فنانين الزمن الجميل " عبد الحليم وأم كلثوم ومحمد عبد الوهاب " وطبعاً في الصغر تحاول جاهداً تقليد الفنانين الذين تفضلهم بإعتقادك أن تقليدك لهم بشكل رائع للصوت وطريقة الأداء ده هينجحك كفنان لكن في حال دراسة الموضوع بطريقة إحتراف وتدرس أصول الموسيقى ساعتها بتختار ستايلك ولونك في الغناء بحيث يكون لك وحدك مختلف عن الباقين .
وأكثر من حبيتهم جدا وأثرت فيا في الغناء والتمثيل معا هي فيروز .. معلقاً (فيروز فنانة لن تتكرر) كذلك أم كلثوم فهي علامة تاريخية في مصر وعبد الحليم حافظ ومحمد عبد الوهاب والقصبجي هم دول اللي نقدر نتعلم منهم الفن الاصيل .

أول ما فكرت تكمل في الفن والحياة الفنية كان هدفك تكمل في أي مجال , غناء ولا التمثيل ؟
في البداية نظرت للفن بشكل عام لكن وقتها كان المتاح لي أن أدرس تمثيل وإخراج بحكم كان أخي موجود في الولايات المتحدة الامريكية وعلاقاتنا العامة وإلى جانب دراستي أتت لي الفرصة للعمل كموديل ومن ثم بدأت التمثيل في الأفلام .

هل ترى أن للفنان الشاب دوراً مؤثرً في مجتمعه ؟
طبعاً .. الناس مبدئياً بتنظر إلى الفنان على أنه شخص حساس جداً وموهوب جداً ومبتكر وبالتالي ليس فنه فقط هو مايتأثر به الناس فشخصيته تبدأ بالظهور وتبدأ الناس في محاولة تقليده وهانل أشياء كثيرة تلزم الشخص لأن يكون مبتكر وموهوب

مارأيك في مصر قبل الثورة وبعدها من وجهة نظرك , كيف تريد أن تشاهدها في المستقبل؟
ده موضوع يطول شرحه لكن بإختصار ممكن أقولك: مصر قبل الثورة كان في ناس مرتاحة بس الناس دي تمثل 1% من المجتمع
بعدين في عندك فراغ طبقي كبير جدا بتنزل للناس اللي بجد غلابة وبتعاني من المعيشة اللي هم عايشين اليوم بيومه يعني لو رب العيلة ماشتغلش النهاردة مفيش فلوس والفلوس اللي جاية بالظبط على قد اللي رايحة وابتدأ يفتح أبواب كثيرة مثل الرشوة والمحسوبية والاكرامية والقصص دي كلها.
والمواطن المصري مكنش ليه اي كرامة لا جوه بلده ولا بره يعني السائح لما بيجي انت عارف انو هو هيتعامل احسن منك من المطار لغاية مايوصل الفندق من الحكومة والأشخاص كونه أجنبي فبالتالي المواطن المصري فقد كرامته وعزته في وسط بلده اللي مفروض تتعامل فيها كويس اكتر من اي حد على خلاف دول تانية كالخليج مثلا مش هنروح لبعيد فالمواطن الخليجي عايش ملك في بلده وانت لما تروح بتتعامل كسائح لا أكثر .. وبعد الثورة اتبصلنا كناس أذكياء قادريين نعمل اللي احنا عايزينه يعني مثال المصري اللي راح أمريكا وفي المطار عملوله تحية عشان مصري .

ملحوظة : نظراً لإنشغال كريم فلم نستطع إكمال اللقاء التتمة قادمة ...

يتبع ..

_________________
[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذه الصورة]

SEBTNY WANA ME7TAG LE 7ANANK


AYWA LESA LAK MAKAN F 2ALBY
BS MSH WA2FA 3ALEK SENYNY
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://coolguyz.bestgoo.com
 
كريم كامل المصري الحر
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
COOL GUYZ :: فن :: شباب أكاديمي-
انتقل الى: